کد خبر: 67017 A

برادران لیلا، سعید روستایی، ترانه علیدوستی، نوید محمدزاده، پیمان معادی

مسئله اکران نشدن «برادران لیلا» ترانه علیدوستی است؟/ تهیه‌کننده فیلم: من و سعید روستایی در مسیر تنبیه شدن هستیم

مسئله اکران نشدن «برادران لیلا» ترانه علیدوستی است؟/ تهیه‌کننده فیلم: من و سعید روستایی در مسیر تنبیه شدن هستیم

جواد نوروزبیگی، تهیه‌کننده «برادران لیلا» توضیحاتی در خصوص عدم اکران این فیلم به کارگردانی سعید روستایی که بازیگرانی نظیر ترانه علیدوستی، پیمان معادی و نوید محمدزاده در آن ایفای نقش می‌کنند، ارایه کرد.

ایران آرت: تهیه‌کننده فیلم «برادران لیلا» با اشاره به اینکه در ارتباط با ساخت این فیلم پرونده قضایی برایش تشکیل شده است و با سخت‌ توصیف کردن این تنبیه برای سازندگان یک فیلم می‌گوید: درخواست می‌کنم با توجه به نمایش نسخه‌ای تازه‌ از فیلم در فرانسه تا یک ماه آینده، شورای پروانه نمایش تکلیف فیلم را برای اکران قانونی داخل کشور مشخص کند.

گزیده‌ای از سخنان جواد نوروزبیگی، تهیه‌کننده فیلم «برادران لیلا» در گفتگو با ایسنا را در ادامه می‌خوانید: 

** پس از پایان جشنواره کن، در چند مرحله طی جلسات حضوری متعدد و نیز به صورت کتبی درخواست دادم که فیلم «برادران لیلا» در شورای پروانه نمایش بررسی و شرایط برای اکران مهیا شود اما واکنش‌ها نشان می‌داد که انگار چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.  به نظرم مقاومت شورا بر این بود که چرا قبل از اطلاع و بازبینی آن‌ها فیلم به جشنواره کن ارسال شده بود، چون می‌شنیدم که می‌گویند فیلم که به خارج از کشور ارسال شده، دیگر چه دلیلی دارد آن را ببینند؟ البته این تناقض هم وجود دارد که برای فیلم‌های بعد از «برادران لیلا» مثل «شب، داخلی، دیوار» یا «تفریق» چنین برخوردی نشد، چرا که آن‌ها فرصت بیشتری پیش از حضور در جشنواره‌ها داشتند. 

** من معتقدم اگر به عنوان سازندگان یک فیلم اشتباهی می‌کنیم، به لحاظ صنفی باید پاسخگو باشیم اما وقتی اثری خلق می‌شود، متعلق به همه است و باید جایگاهش حفظ شود؛ در صورتی که در شرایط فعلی، هم ما تنبیه شدیم و هم فیلم، و فکر نمی‌کنم تنبیه فردی و جمعیِ به این سختی در سینمای ایران تاکنون اتفاق افتاده باشد. الان هم در حال تلاش برای عبور از این وضعیت هستیم، چون همیشه به دنبال تعامل و پیدا کردن راهی برای اکران فیلم بودیم.

** این پرونده قضایی درباره فیلم «برادران لیلا» است و وقتی به دادسرا رفتم هم عنوان اتهامی من به صراحت ساخت این فیلم مطرح شده بود. البته در آنجا به بازپرس محترم هم گفتم که من براساس قانون یک فیلم ساخته‌ام و می‌توانید از سازمان سینمایی استعلام بگیرید و اگر این سازمان در نهایت اعلام کرد که اقدامی غیرقانونی کرده‌ام، قاعدتا آن‌ها باید از من شکایت کنند. 

** من درخواست می‌کنم شرایطی فراهم شود تا فیلم به سرعت در شورای پروانه نمایش بررسی شود. اگر قرار است تنبیهی اتفاق بیفتد، بنده که در حال سپری کردن مسیر آن هستم و فکر می‌کنم کارگردان (سعید روستایی) هم همین مراحل را طی می‌کند. اگر اشتباهی مرتکب شده‌ایم، پاسخ آن را می‌دهیم ولی فیلم نباید آسیب ببیند و امیدوارم مسیر درست نمایش خود را طی کند.

 

برادران لیلا

 

 ** همانطور که این روزها شاهد هستیم که سریالی با وجود حاشیه‌ها و موضع‌گیری‌های سیاسی بازیگر اصلی‌اش، در حال پخش است. من، سعید روستایی یا هر کسی دیگر که در این مملکت هم کار می‌کنیم، اگر اشتباهی مرتکب شده‌ایم، باید به ما تفهیم اتهام شود و بعد از اثبات آن تنبیه می‌شویم. 

** به لحاظ قانونی به دلیل آن که فیلم در جشنواره‌های خارجی حضور داشته، امکان نمایش و شرکت در جشنواره فجر را ندارد اما پیشنهادی هم به ما داده نشده است.

** حمید فرخ‌نژاد هم سریال داشت که در حال پخش است و او سریال‌ و فیلم سینمایی دیگری هم دارد، پس شرایط خانم علیدوستی متفاوت‌تر هم است؛ چرا که داخل کشور است و مسیر حقوقی پرونده خود را طی می‌کند. با این حال با قطعیت می‌گویم که در این‌باره، چیزی تاکنون به ما گفته نشده که مثلاً به دلیل حضور این بازیگر یا افراد دیگر امکان نمایش فیلم وجود ندارد. مسئله اصلی نمایش خود فیلم است که اگر در این موقعیت اکران شود، می‌تواند برای سینمای اجتماعی هم کمک‌کننده باشد.

 

پیمان معادی ترانه علیدوستی نوید محمدزاده برادران لیلا
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین