کد خبر: 67157 A

رومن پولانسکی، جشنواره فیلم کن، جشنواره فیلم ونیز

بازگشت پولانسکی جنجالی و احتمال تحریم جشنواره‌

بازگشت پولانسکی جنجالی و احتمال تحریم جشنواره‌

پولانسکی از جشنواره ونیز سال ۲۰۱۹ به چهره‌ای نامطلوب در فرانسه بدل شده است اما او اکنون با یک فیلم جدید به نام «کاخ» بازگشته است که می‌تواند حضور غافلگیرکننده‌ای در جشنواره‌های مهم سال داشته باشد.

ایران آرت: گرچه «رومن پولانسکی» این روزها در فرانسه چندان چهره محبوبی نیست، اما جشنواره کن و از سوی دیگر ونیز در تلاش برای دعوت از فیلم جدید این کارگردان ۸۹ ساله برای دوره آتی خود هستند.

به گزارش ایسنا به نقل از ورایتی، «رومن پولانسکی» از زمان نمایش آخرین فیلم خود «یک افسر و یک جاسوس» در بخش مسابقه جشنواره ونیز سال ۲۰۱۹، به چهره‌ای نامطلوب در فرانسه بدل شده است اما او اکنون با یک فیلم جدید به نام «کاخ» بازگشته است که می‌تواند حضور غافلگیرکننده‌ای در جشنواره‌های مهم سال داشته باشد. 

پولانسکی که در سال ۱۹۷۸ پس از اعتراف به جرم رابطه غیرقانونی با یک دختر ۱۳ ساله از ایالات متحده گریخت، دهه‌ها زندگی خوشایندی را در فرانسه سپری کرد تا اینکه با نمایش فیلم «یک افسر و یک جاسوس» در ونیز دوباره در کانون توجه جهانی قرار گرفت و این فیلم جایزه بزرگ هیات داوران را دریافت کرد.

مدت کوتاهی پس از نمایش فیلم در ونیز، پولانسکی با اتهامات جدیدی مبنی بر آزار جنسی روبرو شد که آن‌ها را رد کرد اما هنگامی که او برنده جایزه بهترین کارگردانی در جوایز سزار فرانسه شد، اعتراضات به حدی رسید که در نهایت تیم مدیریت آکادمی سزار تغییر کرد و زمانی که «آدل هنل»، ستاره فیلم «پرتره بانویی در آتش» در مراسم سزار و پس از کسب جایزه توسط پولانسکی، مراسم را ترک کرد، چیزی شبیه به جنبش #MeToo در فرانسه شکل گرفت.

آکادمی اسکار نیز چند سال پیش «رومن پولانسکی» را از عضویت در این نهاد سینمایی اخراج کرده و اعلام کرد این تصمیم در راستای ترویج استانداردهای اخلاقی که اعضاء را ملزم به رعایت ارزش‌های آکادمی و احترام به کرامت انسانی می‌کند، اتخاذ شده است.

اما در حالی که هیچ سرمایه‌گذار یا تهیه‌کننده فرانسوی جرأت نزدیک شدن به پروژه سینمایی جدید پولانسکی «کاخ» را نداشته است، اما ظاهرا حضور این فیلمساز در جشنواره‌ها «لغو» نشده است و بنا بر گزارش ورایتی، کمدی سیاه «کاخ» که داستان آن در هتلی مجلل در تفرجگاه آلپ سوئیس و با بازی «میکی رورک»، «جان کلیز» و «فانی آردانت» اتفاق می‌افتد، توسط کمیته انتخاب کن و ونیز مورد بررسی قرار گرفته است و باید در نهایت دید کدام جشنواره حواشی پیرامون حضور فیلم پولانسکی را به بهای حضور این کارگردان مولف می‌پذیرد. 

پولانسکی برای سال‌ها یکی از اعضای ثابت جشنواره‌های مهم جهانی بوده است و پنج فیلم آخر او یا در جشنواره کن («بر اساس یک داستان واقعی»، «ونوس در پوست خز») یا ونیز («یک افسر و یک جاسوس»، «کشتار») و یا در جشنواره برلین (سایه‌نویس) رونمایی شده، اما حالا جریان تغییر کرده است و باید دید که آیا جشنواره‌ای بین‌المللی مانند کن یا ونیز با حضور یکی از فیلم‌های پولانسکی، خطر احتمالی تحریم استعدادها و رسانه‌ها را به جان می‌خرد یا خیر؟!

 

جشنواره فیلم کن جشنواره فیلم ونیز رومن پولانسکی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین