کد خبر: 67391 A

مرضیه برومند، خانه سینما

چرا رئیس شدن مرضیه برومند مهم است؟

چرا رئیس شدن مرضیه برومند مهم است؟

مرضیه برومند که ۵۰ سال در عرصه تلویزیون، سینما و تئاتر حضور داشته، نخستین زنی شد که به‌عنوان مدیرعامل خانه سینما فعالیت خواهد کرد. تا پیش از این ۱۲ مرد بر صندلی ریاست خانه سینما تکیه زده بودند.

ایران آرت: برای نخستین‌بار، سکان هدایت خانه سینما از ابتدای تاسیس این نهاد صنفی به یک زن سپرده شد. مرضیه برومند که 50سال در عرصه تلویزیون، سینما و تئاتر حضور داشته، نخستین زنی شد که به‌عنوان مدیرعامل خانه سینما فعالیت خواهد کرد. شهریور‌ماه امسال بود که منوچهر شاهسواری از مدیرعاملی خانه سینما استعفا کرد، اما انتخاب مدیرعامل جدید این نهاد صنفی تا امروز به درازا کشید. گویا یکی از نخستین موانع در انتخاب مدیر جدید خانه سینما به اختلافات اعضای هیأت مدیره با یکدیگر بازمی‌گشت.  این اختلافات تا جایی بود که محمدعلی نجفی، رئیس هیأت‌مدیره خانه سینما، از سمتش و عضویت در هیأت مدیره استعفا کرد. نامه استعفای نجفی بیانگر مشکلات درونی و بیرونی خانه سینما بود. در بخشی از این نامه آمده بود: «با توجه به دوگانگی و تشتت مستمر در تصمیم‌گیری‌های هیأت‌مدیره و همچنین شائبه دخالت‌های فراقانونی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌که منجر به جمود و سکون و دفع انجام وظایف محوله صنفی هیأت مدیره و بالاخره استعفای مدیرعامل محترم خانه سینما شده است، اینجانب به‌عنوان رئیس و مسئول هیأت مدیره ‌، استعفای خود را از عضویت در این هیأت اعلام می‌کنم تا مشخص شود که نماینده کانون کارگردانان و منتخب مجمع عمومی محترم خانه سینما نمی‌تواند کارشکنی اقلیت جریان‌های متأثر از دخالت‌های خارج از صنف و مخالف موجودیت فراگیر خانه سینما را همراهی کند.»

 

سرانجام:  انتخاب برومند


بعد از نجفی، محمدمهدی عسگرپور، رئیس هیأت‌مدیره خانه سینما شد که پیش‌تر، از سال 1387تا1393 مدیرعامل خانه سینما بود و در سال1388 در رویارویی خانه سینما با مدیریت سینمایی وزارت ارشاد که در نهایت به تعلیق فعالیت خانه سینما و تعطیلی آن منجر شد، تجربه مدیریت در روزهای سخت را داشت. شاید بتوان گفت انتخاب عسگرپور به‌عنوان رئیس هیأت‌مدیره با این امید همراه بود که در نهایت او بتواند سکاندار مطمئنی برای این کشتی توفان‌زده پیدا کند. درحالی‌که در ماه‌های اخیر علامت سؤال‌های زیادی در مورد مدیرعامل جدید خانه سینما وجود داشت، درنهایت مرضیه برومند بر صندلی مدیریت خانه سینما تکیه زد. انتخاب برومند شاید قدری به کمتر شدن اختلافات درون‌صنفی بینجامد که این امر بیشتر از آنکه حاصل جایگاه و اعتبار برومند باشد، به‌نظر منفی نداشتن، جریان مخالف، مدیرعامل پیشین درباره وی برمی‌گردد.

12مرد تا اینجا


پیش از برومند، 12مرد به‌عنوان مدیرعامل خانه سینما انجام وظیفه کرده بودند. در اینجا به‌طور گذرا نگاهی به دوران فعالیت آنها داشته‌ایم.

1371-1368: در این دوره مرحوم منوچهر عسگری‌نسب، یکی از تهیه‌کنندگان فیلم‌هایی همچون «همسر» (مهدی فخیم‌زاده، 1372) و «بازمانده» (سیف‌الله‌ داد، 1373) و کارگردان فیلم‌هایی مثل «آن‌سوی مه» (1364) و «هی جو» (1367) که دارای مدرک کارشناسی سینما و تلویزیون از دانشکده هنرهای زیبا و کارشناسی ارشد از آمریکا بود، مدیرعامل خانه سینما بود.

1373-1372: مدیرعامل بعدی خانه سینما محمد آقاجانی بود که اطلاعات چندانی از او در دسترس نیست جز اینکه فارغ التحصیل فلسفه از دانشکده ادبیات دانشگاه تهران است و سابقه فعالیت در فارابی، تلویزیون و شهرداری را داشته و در سایت خانه سینما از او به‌عنوان نخستین مدیرعامل انتخابی توسط هیأت مدیره منتخب خانه سینما یاد شده است.

1375-1373: در این دوره، تورج منصوری، دانش‌آموخته سینما از آمریکا و مدیرفیلمبرداری و کارگردان، مدیرعامل خانه سینما می‌شود. پیگیری بیمه اعضای خانه سینما از مهم‌ترین اقداماتی است که در این دوره انجام شده است.

 1377-1375: احمدرضا درویش، دانش‌آموخته گرافیک و معماری از دانشگاه هنر که در آن دوران فیلم‌هایی همچون «کیمیا» (1373) و‌«سرزمین خورشید» (1375) را کارگردانی کرده بود، مدیرعامل خانه سینما شد. جشن خانه سینما در دوران وی راه افتاد.

1380-1377: مرحوم یدالله صمدی که کار خود را با دستیاری کارگردان در سینما و تلویزیون آغاز کرده بود و در مقام کارگردان «مردی که زیاد می دانست» (1363)،«ایستگاه» (1366) و «معجزه‌خنده» (1375)از مهم‌ترین آثارش بودند، پنجمین مدیرعامل خانه
سینما شد.

 1381-1380: منوچهر محمدی هم که در مقام تهیه‌کننده بسیار فعال است، برای مدت کوتاهی مدیرعامل خانه سینما بود. احتمالا وظایف متعدد مدیریتی با رغبت او با ‌کار تهیه‌کنندگی سنخیتی نداشت که زود از این سمت کنار رفت.

 

 1383-1381 : در این دوره بعد از برگزاری انتخابات هیأت مدیره، ابوالحسن داوودی به‌عنوان مدیرعامل انتخاب شد. او دانش‌آموخته کارگردانی از مدرسه عالی سینما و تلویزیون است و فیلم‌های مختلفی در این سال‌ها ساخته است.

 1385-1383: در این دوره سیدضیاء هاشمی که بیشتر سابقه تهیه‌کنندگی و پخش داشت، مدیرعامل خانه سینما شد. چند سال بعد، هاشمی که خود زمانی رئیس این نهاد صنفی بود، به یکی از موافقان انحلال آن تبدیل شد و خواستار تشکیل نهادی دیگر برای اصناف سینمایی بود.

1387-1385: نهمین مدیرعامل خانه سینما رضا میرکریمی بود. او‌ دانش‌آموخته گرافیک از دانشگاه هنر و حالا فیلمسازی شناخته‌شده در سینمای ایران است و چند سال سابقه دبیری جشنواره جهانی فیلم فجر را نیز برعهده داشته است.

 1393-1387:‌در بحرانی‌ترین روزهای خانه سینما، محمد مهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما بود که علاوه بر کارگردانی، سابقه مدیریت در بنیاد سینمایی فارابی، تلویزیون و دبیری جشنواره‌های فیلم فجر، جهانی فجر و کودک و نوجوان اصفهان را هم در پرونده کاری خود دارد.
 او در حال حاضر مدیرعامل خانه هنرمندان ایران و رئیس هیأت مدیره فعلی خانه سینماست.

 ۱۳۹۴: در این دوره سیدرضا میرکریمی دوباره مدیرعامل خانه سینما شد، اما پس از مدتی استعفا داد. طبق گفته این فیلمساز، تمرکز بر جشنواره جهانی فیلم فجر که دبیر آن بود و صرف وقت برای نگارش یک فیلمنامه دلایل این استعفا بودند.

 1401-1395:‌دوازدهمین مدیرعامل خانه سینما منوچهر شاهسواری بود که فارغ‌التحصیل سینما از مدرسه عالی تلویزیون و سینماست و به‌عنوان تهیه‌کننده در سینمای ایران شناخته می‌شود. او موافقان و مخالفان خودش را دارد و هر گروهی از دیدگاه خود در تأیید یا رد او استدلال‌هایی اقامه می‌کند.‌

خانه سینما مرضیه برومند
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین