کد خبر: 53134 A

رقابت جذاب دو نویسنده برای کسب نوبل ادبیات ۲۰۲۰

رقابت جذاب دو نویسنده برای کسب نوبل ادبیات ۲۰۲۰

پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که هیأت داوران جایزه نوبل به‌احتمال زیاد «جامایکا کانکاید» نویسنده اهل آنتیگوا که دارای ملیت آمریکایی نیز هست را همراه «آن کارسون» به‌طور مشترک به‌عنوان برندگان جایزه نوبل ادبی 2020انتخاب کنند.

ایران آرت: پس از جنجال سال‌های گذشته امسال به‌نظر نامزدها یا نامزد دریافت جایزه نوبل ادبیات 2020در محیطی آرام و به دور از جنجال جایزه خود را دریافت خواهند کرد. در سال 2018به‌دلیل بروز رسوایی، جوایز نوبل ادبیات به سال 2019موکول شد و در این سال به 2کاندیدا جایزه نوبل ادبیات سال 2018و 2019اعطا شد که در این میان انتخاب پیتر هانتکه بسیار جنجال‌برانگیز شده بود. با این حال انتظار می‌رود روز پنجشنبه 8اکتبر(17مهر) مراسم اعطای جایزه نوبل به دور از جنجال‌ها و حواشی سال‌های اخیر برگزار شود.

2نامزد برای دریافت نوبل 2020

به گزارش مهر، پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که هیأت داوران جایزه نوبل به‌احتمال زیاد «جامایکا کانکاید» نویسنده اهل آنتیگوا که دارای ملیت آمریکایی نیز هست را همراه «آن کارسون» به‌طور مشترک به‌عنوان برندگان جایزه نوبل ادبی 2020انتخاب کنند. براساس برخی پیش‌بینی‌های دیگر «جامایکا کانکاید» از شانس بیشتری برای دریافت برخوردار است. گفته می‌شود هیأت داوران جایزه نوبل ادبیات به دقت در حال بررسی آثار این دو نامزد است. تا‌کنون 2رمان از «جامایکا کانکاید» با عناوین «زندگینامه مادرم» و «آقای پاتر» بسیار مورد توجه منتقدان و خوانندگان قرار گرفته است. «آن کارسون» نیز شاعر کانادایی است که تا‌کنون بیش از 20کتاب انتشار داده و جوایز معتبری نظیر «گوگنهایم»، «جایزه ادبی لنان»، «جایزه شعر گریفین»، «جایزه تی اس الیوت» و جایزه«شاهزاده آستوریاس» اسپانیا را از آن خود کرده است.

نامزدهای نام‌آشنای نوبل ادبیات 2020

روزنامه گاردین درباره سایر نامزدهای دریافت جایزه ادبیات نوبل 2020نوشته است: «ماریسا کنده» نویسنده اهل گوادالوپ مؤلف «لقمه‌ها و شگفتی‌ها»که جایزه جایگزین نوبل ادبیات در سال 2018را دریافت کرده بود نیز در زمره نامزدهای دریافت این جایزه است. دیگر نامزدهای دریافت جایزه نوبل ادبیات نیز عبارتند از: «لودیمیلا اولیتسکایا» رمان نویس اهل روسیه و نویسنده کتاب «نردبان یعقوب»، «هاروکی موراکامی» نویسنده مطرح ژاپنی که کتاب‌هایش در سطح دنیا بسیار پرفروش هستند، «مارگارت آتوود» نویسنده مطرح کتاب‌های «وصیت‌ها» و «سرگذشت ندیمه» و «انگوگی وا تیونگ او» شاعر و نمایشنامه‌نویس کنیایی.

سابقه حواشی جایزه نوبل ادبیات

اعطای جایزه نوبل ادبیات از ‌ماه نوامبر سال2017و زمانی که آکادمی نوبل به‌دلیل مطرح شدن اتهامات رسوایی جنسی و مالی وارد دوره‌ای از جنجال و بحران شد، متوقف شد. درنهایت نیز «ژان کلود آرنو» همسر «کاتارینا فروتنسون» از اعضای آکادمی نوبل به اتهام تجاوز در دادگاه محکوم شد. کاتارینا فورنتسون نیز زمانی که مشخص شد یکی از منابع اصلی فاش کردن نام برندگان جایزه نوبل بوده ناگزیر شد از مقام خود استعفا دهد. درنتیجه این رسوایی‌ها، مراسم اعطای جایزه نوبل 2018به تعویق افتاد و به سال 2019موکول شد، اما مراسم سال 2019نیز از چند جهت جنجال‌برانگیز شد.

نوبل جنجالی 2019

پیش از برگزاری مراسم نوبل ادبیات 2019مشخص شد که مقامات آکادمی نوبل نتوانسته‌اند به تعهدات و وعده‌های قبلی خود عمل کنند. آکادمی نوبل پس از بروز جنجال‌های اخلاقی سال 2017وعده داده بود با انتخاب دقیق و خردمندانه از بروز هرگونه جنجالی پیشگیری کند و نویسندگانی را به‌عنوان برنده جایزه نوبل برگزیند که هم از نظر آثارشان و هم از نظر اعتقادات سیاسی‌شان مورد ستایش منتقدان قرار گیرند. اما انتخاب پیتر هانتکه نیز نشان داد که آکادمی در این زمینه نیز نتوانسته به وعده خود عمل کند. درواقع پیتر هانتکه (برنده جایزه نوبل ادبیات 2019) و اولگا توکارچوک (برنده جایزه نوبل ادبیات 2018) 2چهره جنجالی هستند که اولی در عرصه سیاسی و جهانی با حمایت از نسل‌کشی صرب‌ها در جریان جنگ‌های پس از فروپاشی یوگسلاوی به چهره‌ای بحث‌برانگیز تبدیل شدو دومی زنی فمینیست است که به‌دلیل قرائت خاص خود از تاریخ لهستان، به چهره‌ای منفور در میان ملی‌گرایان لهستانی بدل شده بود.  «بیورن ویمن» سردبیر روزنامه سوئدی«دانگنز نیهتر» می‌گوید: نوبل سال قبل(2019) نمایشی از عدم‌توانایی مدیران آکادمی نوبل در پاک کردن سوابق جنجالی این آکادمی بود. آنها پس از یک سال به تعویق افتادن برگزاری مراسم اعطای جایزه، درنهایت اقدام جنجال‌برانگیز دیگری انجام دادند و جایزه را به هانتکه اعطا کردند. من مطمئنم که مقامات آکادمی از احتمال بروز جنجال بر سر اعطای این جایزه باخبر بودند. این جنجال، بحران را در آکادمی سوئدی نوبل عمیق‌تر کرد.  او افزود: امسال اما مقامات آکادمی، به باور من یک انتخاب ایمن و به دور از جنجال انجام خواهند داد. به‌احتمال زیاد آنها جایزه را به یک نویسنده زن غیراروپایی که در عرصه سیاسی و ایدئولوژیک آگاهانه و عاقلانه رفتار می‌کند، اعطا خواهند کرد؛ دقیقا فردی کاملا متفاوت با هانتکه.

  برندگان یک‌دهه گذشته

  2019: «پیتر هانتکه» از اتریش. برای کار اثر‌گذار در زمینه بررسی تجربیات انسانی و ابتکار زبانی.

  2018: «اولگا توکارچوک» از لهستان. به‌دلیل روایتی خیال‌برانگیز و احساسی از گذر از مرزها به‌عنوان شیوه‌ای از زندگی.

  2017: «کازو ایشیگورو» از ژاپن. به‌خاطر کشف ژرفا و عمق حس خیال‌انگیز ما از مفهوم ارتباط با دنیای پیرامون.

  2016: «باب دیلن» از آمریکا. به‌خاطر ابداع توصیفات جدید شاعرانه در سنت بزرگ موسیقیایی آمریکا.

   2015: «سوتلانا آلکسیوویچ» از بلاروس. به‌خاطر نوشته‌های

چند صدایی و چند آوایی خود، که آثاری روایتگر رنج کشیدن و شجاعت در زمانه ما هستند.

   2014: «پاتریک مودیانو» از فرانسه. به‌دلیل دارا بودن حافظه‌ای قوی و به تصویر کشیدن زندگی در دنیای تحت اشغال(پاریس در زمان اشغال نازی‌ها).

   2013: «آلیس مونرو» از کانادا. آکادمی نوبل هنگام اعطای جایزه، وی را استاد نگارش داستان‌های کوتاه در عصر حاضر توصیف کرد.

  . 2012: «مو- یان» از چین که با رئالیسم خیالی داستان‌های ملی و قومی را با تاریخ و و قایع امروزی درهم می‌‍‌آمیزد.

  2011: «توماس ترانسترومر» از سوئد. به‌خاطر اینکه از طریق تصاویر غنی و نیمه‌شفاف خود، راهی جدید فراروی ما به سمت واقعیت می‌گشاید.

   2010: «ماریو وارگاس یوسا» از پرو. به‌خاطر طرح‌هایش از ساختار قدرت و به‌دلیل تصاویر عمیقی که از مقاومت فردی، شورش و شکست ارائه می‌دهد.

 

نوبل ادبیات
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین