کد خبر: 60858 A

درآمد باورنکردنی بازار کتاب در سال ۲۰۲۱

درآمد باورنکردنی بازار کتاب در سال ۲۰۲۱

گفته می‌شود که فروش کتاب در حال کوچ به فروش آنلاین است. بر اساس آمارها، اکنون حدود ۵۵ درصد از کل فروش کتاب در آمریکا از طریق آمازون انجام می شود.

ایران آرت: در حالی پیش‌بینی شده است درآمد حاصل از فروش کتاب در سال ۲۰۲۳ به ۱۲۹ میلیارد دلار خواهد رسید که اطلاعات مربوط به انتشار جهانی کتاب نشان می‌دهد فروش این کالای فرهنگی در سال ۲۰۱۸، درآمدی ۱۲۲ میلیارد دلاری داشته است.

به گزارش ایسنا، بر اساس آمار منتشرشده توسط statista، آمار مربوط به انتشار جهانی کتاب نشان می‌دهد فروش کتاب در سال ۲۰۱۸ درآمدی به میزان ۱۲۲ میلیارد دلار (آمریکا) بوده است و با این حال این فروش در سال ۲۰۲۳ به ۱۲۹ میلیارد دلار (آمریکا) نیز خواهد رسید.

البته منبعی که این میزان را تخمین زده، پیش‌تر نیز اعلام کرده بود که درآمد انتشار و فروش کتاب تا سال ۲۰۲۱ به ۱۲۲ میلیارد دلار هم نخواهد رسید اما با وجود این‌که این ارقام مثبت به نظر می‌رسند، پیش‌بینی شده است عدد اعلام‌شده تا پنج سال آینده حدود ۱.۲ درصد افزایش پیدا کند.

علاوه‌بر این، به نظر می‌رسد که بخش عمده‌ای از این فروش تا کنون به جیب ناشران آمریکایی رفته است، چرا که نمودار مربوط به سهم کل فروش بازار جهانی انتشار کتاب در سال ۲۰۱۷، بر اساس کشور نشان می‌دهد که ۳۰ درصد از فروش جهانی کتاب در این سال به آمریکا اختصاص داشته است.

پس از آمریکا، چین با سهم ۱۰ درصدی، آلمان با سهم ۹ درصدی، ژاپن با سهم ۷ درصدی، فرانسه و بریتانیا با سهم ۴ درصدی، ایتالیا و اسپانیا با سهم ۳ درصدی و در نهایت هند و برزیل با سهم ۲ درصدی در جمع پردرآمدترین کشورها از منظر فروش کتاب در سال ۲۰۱۷ قرار گرفته‌اند.

این در حالی است که آمریکا در طول سال‌های قبل همواره روندی صعودی در فروش کتاب نداشته است؛ بر اساس اعلام انجمن ناشران بین‌المللی، آمریکا از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ با افزایش ۲ میلیارد یورویی به عدد ۲۴.۹ یورو (۲۷.۸ میلیارد دلار آمریکا) رسیده است اما از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ این آمار کاهشی بود.

دومین کشور پرفروش دنیا در صنعت کتاب اما تا کنون تنها کاهشی از عدد ۱۰.۶ میلیارد یورو به ۱۰.۵ میلیارد یورو را تجربه کرده است.

با این همه، وقتی از فروش‌های میلیارد دلاری در جهان صحبت می‌کنیم، لزوما نباید یاد صف‌های طویلی که برای خرید کتاب‌هایی مثل «هری‌پاتر» پشت در کتابفروشی‌ها کشیده می‌شد، افتاد. 

در واقع، گفته می‌شود که فروش کتاب در حال کوچ به فروش آنلاین است. بر اساس آمارها، اکنون حدود ۵۵ درصد از کل فروش کتاب در آمریکا از طریق آمازون انجام می شود. حتی بزرگ‌ترین شرکت‌های انتشارات کتاب در جهان نیز به دنبال تغییر استراتژی‌های فروش خود هستند تا محصولات را به مشتریان آنلاین جدید خود از طریق فروش نسخه‌های الکترونیکی کتاب و نیز پلتفرم‌هایی مانند Kindle عرضه کنند.

بر اساس لیست BizVibe در حال حاضر Pearson، RELX، Thomson Reuters، Penguin Random House، Hachette Livre، HarperCollins، Macmillan Publishers، Bertelsmann، Scholastic Corporation و McGraw-Hill Education ۱۰ مورد از بهترین شرکت‌های صنعت نشر جهان هستند. 

لیستی از آخرین درآمدهای این شرکت‌ها در پی می‌آید:

با این همه، صنعت نشر ایران از جهتی شبیه به جهان است و از جهتی نیز نیست؛ هر چند درآمد کتاب در ایران هنوز با شاخص‌های جهانی فاصله زیادی دارد اما مارکت‌های آنلاین اکنون در ایران نیز در حال تصرف بازار کتاب هستند؛ علاوه‌بر استارتاپ‌هایی که کتاب را به صورت الکترونیکی عرضه می‌کنند، مارکت‌های گوناگون نیز مدت‌هاست  کتاب را در کنار سایر کالاها به فروش می‌رسانند که با توجه به احوال ناخوش بازار کتاب، تهدید حضور کسب‌وکارهای بزرگی که تخصصی در عرضه کتاب ندارند هر روز بیش از پیش کتابفروشی‌ها را تهدید می‌کند.  

کتاب ادبیات
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین