کد خبر: 67470 A

مریم دلاور، مدرسه بین المللی نیکو ، مدرسه انگلیسی زبان در تهران

مریم دلاور و تربیت لاکچری/ مدرسه بین المللی نیکو و شهروند هزاره سوم

مریم دلاور و تربیت لاکچری/ مدرسه بین المللی نیکو و شهروند هزاره سوم

مریم دلاور ، مدیر مدرسه بین المللی نیکو اصطلاح مورد توجه این روزها « مدرسه لاکچری » را کوتاه و مختصر واکاوی کرده است.

ایران آرت: مریم دلاور، مدیر مدرسه بین المللی نیکو در صفحه این مدرسه در اینستاگرام نوشته است: مدتی پیش مطلبی خواندم در مورد مدرسه‌ای در یکی از کشورهای حاشیۀ خلیج فارس که امکانات ویژه‌ای داشت و بخش عمده‌ای شامل امکانات رفاهی غیر معمول می‌شد.

در ایران و به‌ خصوص در تهران هم مدارسی وجود دارند که با بهره‌مندی از فضای شیک، تجهیزات گران‌قیمت و انواع امکانات رفاهی و غیر ضروری نام و شهرتی به هم زده‌اند.

نمی‌توان انکار کرد که امور لاکچری باعث جلب توجه و اغوای مردم می‌شوند. خیلی‌ از مردم عادی لاکچری بودن را با موفق بودن معادل تلقی می‌کنند. آیا پرهزینه و به اصطلاح لاکچری بودن مدرسه و آموزش منطقی است؟

تربیت لاکچری با اصول و مبانی تربیت در تضاد است و لاکچری بودن به معنای درست و موفق عمل کردن نیست؛ چون:

یک. یکی از مبانی اساسی تربیت، ساده و طبیعی و بودن آن است. تربیت لاکچری تربیتی غیرعادی و متناقض با مبنای سادگی است.

دو. تربیت لاکچری، عبور از جریان واقعی زندگی است. بچه‌ها باید در فرایند تربیت با واقعیت‌ها آشنا شوند و خود را برای جریان واقعی زندگی آماده سازند. فرد بزرگسال در مسائل زندگی و جامعه با رویدادها و مشکلات و انسان‌های گوناگونی مواجه می‌شود و لازم است بتواند سازگارانه رفتار کند. این آموزش‌ها باید در کودکی و در مدرسه ارائه شوند تا فرد در بزرگسالی بتواند از مهارت‌های حل مسئله برخوردار باشد.

سه. در تربیت آنچه اهمیت دارد «محیط غنی» است نه «محیط لاکچری». وظیفۀ خانه و مدرسه آن است محیطی فراهم بیاورد که کودک فرصت‌های زیادی برای یادگیری و امکان کسب تجربه‌های گوناگون را داشته باشد.

چهار . اصول تربیت می‌گویند کودک نیاز به فعالیت، آزادی عمل، درک قواعد، زیستن در کنار دیگران و همنوایی با ارزش‌ها دارد. همۀ این اصول در موقعیت عادی و واقعی تحقق می‌یابند نه در یک موقعیت تشریفاتی و شیک و پرهزینه.

مریم دلاور

پنج . در فرایند تربیت، روش‌ها و فنون مهم هستند و نه وسایل و امکانات و تجهیزات. تربیت لاکچری بیشتر به دنبال برتری‌طلبی، چشم‌همچشمی و ترغیب به رقابت است. تربیت متعادل و موفق به دنبال پرسشگری، اندیشه‌ورزی، همکاری، همدلی، خلاقیت و مسئولیت‌پذیری است.

اینده متعلق به انسان های توانمند و تاب آوری است که به سادگی مسائل را حل می کنند و مادیات را وسیله‌ی آسایش می دانند ولی اسیر ابزار و اموال نیستند.

مدرسه بین المللی نیکو حتی نمی پسندد لاکچری به نظر رسد، چشم‌انداز ما در نیکو تربیت اندیشمند، خلاق، شهروند هزارۀ سوم است.

 

مریم دلاور مدرسه بین المللی نیکو
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین