کد خبر: 67641 A

مریم دلاور، مدرسه بین المللی نیکو

ده راهکار خلاقانه برای خانواده ها در روزهای تعطیل / پیشنهادات جذاب مریم دلاور مدیر مدرسه بین المللی نیکو

ده راهکار خلاقانه برای خانواده ها در روزهای تعطیل / پیشنهادات جذاب مریم دلاور مدیر مدرسه بین المللی نیکو

مریم دلاور ، دکترای سلامت روان می گوید : تربیت تزریقی و دستوری محصولش ضد تربیت است. یادمان نروند فرزندانمان آنچه ما هستیم می شوند نه آنچه ما می خواهیم ... یکی از بهترین فرصت های تربیتی روزهای تعطیل و دورهمی های خانوادگی ست.

ایران آرت: مریم دلاور، مدیر مدرسه بین المللی نیکو در صفحه این مدرسه در اینستاگرام نوشته است:

بسیاری از والدین از این‌که فرزندشان زمان زیادی را با موبایل، بازی‌های دیجیتالی و فضای مجازی سپری می‌کند شاکی و ناراضی هستند. بیایید با هم روراست باشیم! یک عامل این معضل خود ما هستیم؛ حداقل به دو دلیل:

یکی این‌که با توجیه‌های گوناگون، وقت زیادی صرف فرزندان‌مان نمی‌کنیم. خیلی از والدین بدشان نمی‌آید فرزندشان سرگرم کاری باشد تا آن‌ها هم بتوانند به کار خودشان برسند!

دوم این‌که گاهی خود مادر و پدر آن‌قدر در موبایل و فضای مجازی غرق می‌شوند که جایی برای ایراد گرفتن از فرزندان باقی نمی‌ماند.

اینک در آغازین روزهای سال ۱۴۰۲ از شما دعوت می‌کنم حتی اگر شده برای چند روز، روش‌های تربیتی درستی را در پیش بگیریم. بیایید از همین الان به خصوص برای روزهای تعطیل سال تازه برنامه‌ریزی کنیم و از این فرصت برای حالِ خوب خانواده بهره ببریم.

یادمان نروند فرزندانمان آنچه ما هستیم می شوند نه آنچه ما می خواهیم ،یک تعطیلات خوب و خاطره ساز فقط به سفر رفتن و سرگرم شدن و اتلاف وقت نیست. این خوشی می‌تواند با دورهم بودن سنجیده و برنامه‌ریزی شده، معنای بهتری پیدا کند.

تعطیلات فرصت مغتنمی برای تجربۀ «حالِ خوبِ یادگیری» است، اما منظورم درس و تکلیف نیست؛ بیایید لذت بردن از کنار هم بودن و شادی انجام کار کوچک و درست را بیشتر یاد بگیریم.

اگر با من موافق هستید به این ۱۰ نکته توجه کنید:

۱. برای روزهای تعطیلات در یک جلسه با حضور اعضای خانواده ،چند قانون ساده بگذارید؛مثلاً قانون استفاده از موبایل در زمان‌های محدود و مشخص‌شده، یا تعیین زمان مشخص روزانه برای یک گفت‌وگوی دورهمی خانوادگی.

۲ . تبریک‌ و پیام ها را فقط به پیامک و ارسال تصاویر گل‌ و بلبل برای همه ختم نکنید. سعی کنید حداقل به افراد فامیل و آشنایان نزدیک تلفن بزنید و بگویید که دوست داشتید صدای‌شان را بشنوید. بچه‌ها ارتباط با دیگران را از شما یاد می‌گیرند.

۳ . اگر هم از پیامک استفاده می‌کنید، به جای پیامک‌های تقلیدی و کپی‌شده، از فرزندان‌تان بخواهید در صورت امکان شما را در طراحی پیامک‌های شخصی و نوآورانه همراهی کند.

یادآوری: بندهای ۲ و ۳ طبق قانون مشخص خانواده و در همان زمان محدود و مقرر در بند اول، انجام می‌گیرد!

مریم دلاور

۴. بازی‌های خانوادگی و جمعی طراحی کنید. شاید لازم باشد از بازی‌های بسته‌بندی موجود در بازار یا خانه استفاده کنید. خوب است برای هر روز یک بازی پیش‌بینی کنید تا تنوع هم رعایت شود. اگر در یکی دو روز اول خودتان این کار را می‌کنید، در بقیه روزها از ایده‌های فرزندان‌تان هم استفاده کنید.

۵. برای روزهای تعطیل، داستان، لطیفه، شعر و ضرب‌المثل آماده کنید. این انتخاب‌ها را فقط بر اساس ذائقه خودتان انجام ندهید، بلکه به روحیه و علایق اعضای همسر و فرزندان‌تان هم توجه داشته باشید.

۶. اگر بتوانید کتاب‌خوانی گروهی راه بیندازید خیلی خوب است. راه‌های گوناگونی برای این کار وجود دارد. یک کتاب (ترجیحاً داستان) انتخاب کنید و یک نفر (مثلاً فرزندتان) مأمور باشد که هر روز چند صفحه از آن را بخواند. یا چند کتاب انتخاب و بین اعضای خانواده تقسیم کنید. هر کس مأمور شود کتاب خودش را بخواند و خلاصۀ آن را برای بقیه بازگو کند. به ایده‌های دیگر کتاب‌خوانی هم فکر کنید.

۷. با هم نمایش‌بازی کنید باز هم به شیوه‌های گوناگون؛ از پانتومیم گرفته تا اجرای نمایش‌های کوچک و خاله‌بازی! مهم این است که این لحظات با شادی و خوشی همراه باشد. زمانی می‌توانید بفهمید به فرزندتان خوش می‌گذرد که خودش علاقه‌مند باشد این کارها ادامه یابد.

۸. اگر می‌توانید برای هر روز برنامۀ کاری داشته باشید و به‌اصطلاح برای گذراندن هر روز برنامه‌ریزی کنید. حتی خوب است زمان خواب و بیداری هم در برنامه مشخص باشد. منشاء نظم و بی‌نظمی بچه‌ها خانواده است.

۹. اگر فرزندتان علاقه‌مند بود فرصت‌هایی هم برای یادگیری‌های کمی جدی‌تر اختصاص دهید. لازم نیست حتماً شما چیزی به فرزندتان یاد دهید یا درس‌هایش را با او تمرین کنید. ممکن است فرزندتان به شما چیزی یاد بدهد. بنابراین، این فرصت برای یادگیری دوطرفه است. ببینید تا چه اندازه می‌توانید خانوادۀ یادگیرنده باشید.

مریم دلاور

۱۰ . چه ایده‌های نوآورانه و خاص دیگری برای روزهای تعطیلات می‌توانید طراحی کنید؟ الان فرصت وجود دارد؛ مهم این است که بخواهید تعطیلات حساب‌شده، مفید و شادی داشته باشید. به کتاب‌ها و منابع دیگر مراجعه کنید. جدی بودن والدین انجام رفتارهای ساده و اثر بخش به همراه فرزندان است ،تربیت فرایندی مدت دار است ‌و ‌همدلی صبوری می طلبد، تربیت تزریقی و دستوری محصولش ضد تربیت است.

 

مریم دلاور مدرسه بین المللی نیکو
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین