کد خبر: 66619 A

لیدی گاگا، موتزارت، کویین

موش‌ها با آهنگ لیدی گاگا ضرب می‌گیرند!

موش‌ها با آهنگ لیدی گاگا ضرب می‌گیرند!

«تکان دادن سر همراه با موسیقی جذاب فقط یک عادت انسانی نیست.» این گفته دانشمندان ژاپنی است که به‌تازگی کشف کرده‌اند موش‌ها هم با آهنگ ستارگانی مانند لیدی گاگا حرکت می‌کنند و ضرب می‌گیرند.

ایران آرت: پژوهشگران دانشگاه توکیو، موسیقی‌هایی از موتزارت، کوئین و آهنگ «Born This Way» لیدی گاگا را برای موش‌ها پخش کردند. این موش‌ها به حسگرهای مینیاتوری وصل بودند تا کوچک‌ترین حرکات آنها تشخیص داده شود.

دانشمندان دریافتند که این جوندگان دارای توانایی ذاتی برای همگام‌سازی حرکات خود با ضرب موسیقی هستند که قبلا تصور می‌شد مهارتی منحصربه‌فرد برای انسان‌هاست.

دانشیار هیروکازو تاکاهاشی که بخشی از تیمی است که این مطالعه را انجام داده گفت: «مغز موش‌ها طوری طراحی‌شده است که به‌خوبی به موسیقی واکنش نشان می‌دهد.»

به گزارش یورونیوز، او روز سه‌شنبه به خبرگزاری فرانسه گفت: «همه ما معتقدیم که موسیقی دارای قدرت جادویی است، اما درباره ساز و کار آن چیزی نمی‌دانیم. ما می‌خواستیم بدانیم که چه نوع اتصالات صوتی بدون تاثیر هیجانی یا حافظه‌ای برای مغز جذاب است.»

براساس این مطالعه، محققان دانشگاه توکیو برای ۱۰ موش حسگرهای حرکتی وصل کردند تا بتوانند حرکت سر آنها در زمان پخش موسیقی را اندازه‌گیری کنند. ۲۰ انسان داوطلب هم در این مطالعه شرکت کردند. تاکاهاشی عنوان کرد که این موش‌ها به‌صورت ذاتی این حرکات را انجام داده‌اند، یعنی هیچ‌گونه آموزش یا مواجهه قبلی با موسیقی نداشته‌اند.

 

IMG_20221208_091753_548

برای موش‌ها، اثر «باپینگ» (bopping) [نوعی جاز] در محدوده ۱۲۰ تا ۱۴۰ بیت در دقیقه -مانند انسان‌ها- بارزتر بود. حالا فرضیه دانشمندان این است که این امر می‌تواند واکنشی باشد که در گونه‌های مختلف سازگار است.

تاکاهاشی گفت: «موسیقی، بدن را به حرکت درمی‌آورد، از سیستم شنوایی فراتر می‌رود و بر سیستم حرکتی تاثیر می‌گذارد. قدرت صدا بسیاری بزرگ و عظیم است.»

 

لیدی گاگا
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین