کد خبر: 70811 A

دبی کالچر Dubai Culture | شهرداری دبی| نخستین بینال خوشنویسی دبی

کالیگرافی های دیواری در بینال دبی / دبی کالچر Dubai Culture و هنرمندان آژانتینی، الجزایری و لبنانی

کالیگرافی های دیواری در بینال دبی / دبی کالچر Dubai Culture و هنرمندان آژانتینی، الجزایری و لبنانی

دبی کالچر و شهرداری دبی همکاری کردند و در نخستین بینال خوشنویسی سه پارک ام سقیم، پارک ناد الشبا و پارک ابوحیل دبی به آثار خوشنویسی مزین شدند.

ایران آرت: رسانه هنر روز خاورمیانه ArtDayMe خبر داده است : اداره فرهنگ و هنر دبی با همکاری شهرداری دبی از اجرای سه نقاشی دیواری هنری با الهام از طبیعت، ارزش ها، تاریخ و میراث امارت خبر داده است.

این نقاشی های دیواری بخشی از دهها رویداد هم زمان نخستین دوسالانه خوشنویسی دبی است که تحت حمایت شیخ حمدان بن محمد بن راشد آل مکتوم، ولیعهد دبی و رئیس شورای اجرایی دبی و شیخه لطیفه رئیس اداره فرهنگ دبی شکل گرفته است.

این دوسالانه که تا 31 اکتبر ادامه دارد، در مجموع دارای 19 نمایشگاه هنری متمایز، بیش از 150 کارگاه آموزشی غنی و بیش از 25 گفتگوی جذاب در بیش از 35 مکان مختلف در سراسر دبی است.

نقاشی های دیواری با کیوریتوری هنرمند لبنانی، احمد مکاری ، Ahmad Makary در سه پارک عمومی در دبی خلق شده است: پارک ام سقیم، پارک ناد الشبا و پارک ابوحیل.

این کالیگرافی های دیواری فصل جدیدی در تلاش‌های دبی کالچر Dubai Culture برای اجرای استراتژی هنر عمومی دبی را نشان می‌دهند که هدف آن تبدیل دبی به یک گالری هنری عمومی و شهری در سطح جهانی ست.

_ یوبران گوسن (Yubran Gosne) هنرمند آرژانتینی

یوبران گوسن (Yubran Gosne) هنرمند آرژانتینی ساکن امارات (معروف به Sanctum) نقاشی دیواری خود را با عنوان "جزر و مد" ارائه داده است که از چهارپایه ای از سطوح دیوار در ورودی پارک شلوغ ام سوقیم تشکیل شده است.

او با الهام از حرکت دریا و انرژی آن، خوشنویسی آسمیک سطوح را بر روی پس‌زمینه‌ای انفجاری از سبز، آبی و فیروزه‌ای می‌خزد و ارواح را شبیه‌سازی می‌کند که به دنبال ادغام با جریان آب هستند، در هارمونی بی‌نظیر خلسه‌ مانند. ضربات سفید بزرگ نشان دهنده کف آب در تماس با ماسه و پیوند بی پایان بین آب و خاک است.

_احمد امین آیتوچه ،Ahmed Amine Aitouche هنرمند الجزایری

احمد امین آیتوچه ،Ahmed Amine Aitouche (معروف به اسنیک هوتپ) هنرمند الجزایری مستقر در امارات، دیواری "آمیختگی" را در پارک ناد الشبا خلق کرده است ؛ این اثر متشکل از سه سطح دیوار زاویه دار است که از هر زاویه ببینید یک اثر هنری منحصر به فرد قابل مشاهده است اما در کل هم یک اثر محسوب می شود.

محتوای این اثر Sneak Hotel نشان می دهد چگونه دبی به عنوان الگویی از تعادل بین سنت و مدرنیته، عمل می کند.

او معتقد است رویکرد متنوع و چندفرهنگی شهر برای توسعه شهری و اجتماعی آن اساسی است. این ادغام نمادی از آمیختگی و همزیستی پایدار ساکنان دبی در طول تاریخ آن است.

احمد امین آیتوچه همچنین با نقاشی دیواری دیگری در پارک ابو هیل در نخستین بینال خوشنویسی دبی حضور دارد؛ او در این اثر با شور و اشتیاق در هر حرکت، دایره و مفهومی به دنبال کمال است. اثر او «تجسم»، به عنوان یک پیام خاموش برای افرادی است که روزانه تلاش می کنند خود را بهبود بخشند. این نشان دهنده سفر بشریت به عنوان افراد، شهروندان، اعضای جامعه و یک ملت است، جایی که ویژگی های نمونه جواهرات گرانبهایی هستند که پیوسته آینده بهتری را شکل می دهند.

_احمد مکاری Ahmad Makary  هنرمند لبنانی

احمد مکاری، کیوریتور کالیگرافی دیواری نخستین بینال خوشنویسی دبی اظهار داشت: "من به نتایجی که Sanctum و Sneak توانستند به ارمغان بیاورند و احساساتی که آنها توانستند از طریق هنر خود برانگیزند بسیار افتخار می کنم. قطعات و نحوه چیدمان آنها به طور یکپارچه با مکان هایی که به ارمغان می آورد ترکیب می شوند. یک احساس و دیدگاه جدید برای بیننده عمومی زیباسازی شهری مفهومی است که من همیشه به آن علاقه داشته‌ام و می‌خواهم عمیقاً از فرهنگ دبی تشکر کنم که به پروژه، چشم‌اندازها و احتمالات آینده آن اعتقاد دارد.»

دبی کالچر، نخستین بینال خوشنویسی دبی

در عین حال، احمد امین آیتوچه ، Sanctum ، گفت: "من سپاسگزارم که با حمایت فرهنگ دبی و دوسالانه خوشنویسی دبی، شهرداری دبی و سرپرست پروژه احمد مکاری، فرصت انجام و اشتراک گذاری عمومی دیدگاه خود را در دبی داشتم. امیدوارم هنر من پیدا شود. طنین جدیدی زمانی که در پس زمینه نمادین برج العرب نمایش داده می شود و به بخشی از بافت شهر تبدیل می شود. من شخصاً از همزیستی فرهنگی که می‌توانستم در دبی احساس کنم، از اولین باری که فرود آمدم، بسیار تحت تأثیر قرار گرفتم. این باعث شد که فرصت های یادگیری در مورد کشورها و فرهنگ های دیگر را بدون عبور از هیچ مرزی یا حتی ترک همسایگی زیر سوال ببرم. احساس می‌کنم فقط با قدم زدن در خیابان باریک آن به تمام دنیا دسترسی داشته باشید. خوشحالم که به عنوان یک هنرمند الجزایری در دبی تکامل یافته و غنای فرهنگی شهر را کشف می کنم.

نخستین دوسالانه خوشنویسی دبی توسط گروه الرستمانی (حامی اصلی) و صندوق الوطن (حامی) حمایت می شود و با مشارکت نهادهای مختلف در صحنه فرهنگی محلی برگزار می شود، از جمله: منطقه طراحی دبی (d3)، انجمن فرهنگی و علمی، کتابخانه محمد بن راشد، اکسپو سیتی دبی، خیابان DIFC گیت، موزه آینده، بنیاد فرهنگی سلطان بن علی العویس، مرکز جمعه المجید، اداره اقتصاد و گردشگری دبی، دفتر رسانه دبی، دبی شهرداری، خیابان آلسرکال، هنر دبی، موزه زنان، تشکیل، آرت جمیل و ...

بینال خوشنویسی دبی Dubai Culture دبی کالچر Dubai Calligraphy Biennale 2023 نخستین بینال خوشنویسی دبی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین