کد خبر: 70689 A

بینال خوشنویسی دبی| Dubai Culture| Dubai Calligraphy Biennale

پنج برتری نخستین بینال خوشنویسی دبی به روایت حسین هاشم پور

پنج برتری نخستین بینال خوشنویسی دبی به روایت حسین هاشم پور

این روزها نخستین بینال خوشنویسی دبی یک تصویر تمام قد بین المللی از هنر خوشنویسی به ۸ زبان دنیا ارائه می‌کند؛ مواجهه ای نوآورانه و پیشرو.

ایران آرت: حسین هاشم پور

یک:

این روزها نخستین بینال خوشنویسی دبی یک تصویر تمام قد بین المللی از هنر خوشنویسی به ۸ زبان دنیا ارائه می‌کند؛ مواجهه ای نوآورانه و پیشرو.

این رویداد در نخستین دوره توانسته منطبق با مانیفست Dubai Culture دبی کالچر باشد که سیاست کلان امارات را بازتاب می دهد، در بخش هایی از این بیانیه آمده است: 

«فرهنگ دبی از استعدادهای خلاق محلی و بین‌المللی حمایت می‌کند و الهام‌بخش می‌شود، و تضمین می‌کند که هنر و خلاقیت توسط هر کسی انجام شود را به بهترین شکل ارائه می کند. این رشد فرهنگی ، دبی را به عنوان یک عامل کلیدی در رشد اقتصادی و موقعیت خاص امارت در نقشه فرهنگی جهان تقویت می‌کند.» 

دو : 

خط و خوشنویسی ، بار معنایی و هویتی برای خاورمیانه دارد، اگر انواع سبک های هنری مدرنیستی که هنرمندان منطقه ذیل آنها آفرینش های هنری می کنند، ریشه در دنیای غرب دارد اما خط و خوشنویسی زادگاهی خاورمیانه ای دارد.

بینال بین المللی خوشنویسی دبی تاکید موکد بر این واقعیت تاریخی و یادآوری این نکته تمدنی ست.

سه : 

کالیگرافی به روایت ۸ زبان دنیا، بینال دبی را به صحنه گفتگوی خط ها بدل کرده است، این روزها در دبی از ثلث، کوفی و خط عربی تا نستعلیق و شکسته ایرانی، نسخ و ثلث ترکی، مانگا ژاپنی و خطوط متفاوت شرق دور و ... زمینه مناسب برای پژوهش گران این هنر هزار نقش فراهم آورده است.

این همان افقی ست که Dubai Culture دبی کالچر آن را در بخش دیگری از مانیفست خود منتشر کرده است: « هدف این است که امارت به عنوان مرکز جهانی فرهنگ، رشد خلاقیت و شکوفایی استعدادها معرفی شود. »

چهار :

در سال های اخیر در ارائه و شیوه نمایش خوشنویسی در گالری های دنیا اشتباه استراتژیک رخ داده و سبب شده مردم بسیاری از این هنر کهن فاصله بگیرند ، تصور اشتباهی در عموم مردم شکل گرفته که خط دیگر جذابیت بصری ندارد اما بینال خوشنویسی دبی در DIFC و نیز AL SAFA ART، گالری کلمات Kalimat و ... اجراهای پرفورمنس گونه، انعکاس با رقص نور و نیز بازتاب های خوشنویسی روی لباس ، کالاهای تزئینی و زینتی ، خوشنویسی را به عنوان هنری جذاب و کاربردی که اتفاقن می تواند بسیار به روز و امروزی هم باشد معرفی می کند.

این بینال در ۱۶ نمایشگاه و رویکردهای متنوع در 30 مکان عمومی حتی پاساژهای خرید مانند سیتی سنتر مردف و ... خوشنویسی را در سراسر دبی به میان مردم برده است ؛ علاوه بر شهروندان دبی، جمعیت میلیونی توریست ها، خارج از گالری ها در فضاهای عمومی شهری با هنر خط همنشین شده‌اند.

پنج : 

حضور دو اسپانسر اقتصادی به عنوان حامیان برگزاری نخستین بینال خوشنویسی دبی یکی از بارزترین وجوه الگودهی این رویداد به خاورمیانه‌ است.

این رویداد به ابتکار دبی کالچر Dubai Culture خلق شده است اما این نهاد دولتی به درستی از دو گروه اقتصادی تجاری دعوت کرده است از این اتفاق هنری حمایت کند.

کنار هم قرار گرفتن هلدینگ های بزرگ تجاری اقتصادی و هنر در دنیای غرب و این روزها در چین، هنگ کنگ و کره جنوبی به یک رویه معمول بدل شده است اما این ضرورت اجتناب ناپذیر در اکثریت کشورهای خاورمیانه رخ نمی دهد.

گروه الرستمانی (Al Rostamani Group) به عنوان حامی اصلی و صندوق الوطن (Sandooq Al Watan) به عنوان حامی در کنار بینال ایستاده اند تا دبی بار دیگر نشان دهد در پی راهگشایی معناهای جهانی است.

هنر برای توسعه همه جانبه ، شکل گیری بازار هنر پایدار و اقتصاد هنر نیاز دارد با بخش خصوصی پیوند خورد و دبی کالچر به درستی این پیام را مخابره کرده است.

امارات متحده عربی حسین هاشم پور بینال خوشنویسی دبی Dubai Culture دبی کالچر Al Rostamani Group Sandooq Al Watan گروه الرستمانی بینال خوشنویسی دبی | Dubai Calligraphy Biennale صندوق الوطن
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین