کد خبر: 65429 A

عرفان عبداله زاده، عرفان عبدالله زاده، کارشناس هنر، بازار هنر، خرید و فروش آثار هنری

عرفان عبداله زاده: بازاریابی بین المللی نیاز روز هنر ایران است/ فقر گوگل سرچ هنرمندان ایران

عرفان عبداله زاده: بازاریابی بین المللی نیاز روز هنر ایران است/ فقر گوگل سرچ هنرمندان ایران

تئوریسین های هنر معتقدند عنصر نخست بازاریابی هنری، رسانه و تولید محتوای رسانه ای هدفمند است، کافی ست در گوگل سرچ کنیم و ببینیم از هنرمندان و هنر ایران در روز چه میزان تولید محتوای فارسی و انگلیسی خلق می شود. پاسخش را همه می دانیم بسیار فقیریم !

ایران آرت: عرفان عبداله زاده، کارشناس هنر : هنرهای تجسمی به وضوح به یک بازار سرمایه ای مطمئن بدل شده است که هر روز با اقبال بیشتر روبرو می شود و حتی شاهد خلاقیت ها و نوآوری هایی در شیوه های این سرمایه گذاری هستیم که نشانه توسعه آن است.

گسترش بازار هنر به نفع سفره مردم هم هست، زیرا بخشی از سرمایه ها که راهی خرید و فروش ملک، دلار و سکه بود به سوی سرمایه گذاری بلند مدت سوق می یابد و از سوداگری های روزمره فاصله می گیرد.

اگر بنگاه های بزرگ اقتصادی مانند بانک ها متوجه چنین سرمایه گذاری هایی می شدند و پول های بزرگ را مثلا در املاک انباشت نمی کردند شاید بازار مسکن به این روز حاد و غیر قابل باور دچار نمی شد.

در عین حال ، سوق یافتن سرمایه داران الیت به سوی هنر، به رونق این بازار، اشتغال آفرینی برای هنرمندان، افزایش تولیدات هنری و نکته استراتژیک: « برندینگ جهانی قیمت آثار بزرگان هنر ایران » دور از دسترس نخواهد بود.

این تجارت نوین و شیک که در شمایل و تعاریف امروزینش در کشورهای توسعه یافته چند دهه سابقه دارد، در ایران عمرش اندکی از یک دهه گذشته است و به همین جهت طبیعی است با فراز و نشیب روبرو باشد و هنوز زوایای شناخته نشده بسیار پیش رو دارد، دو قدم به جلو و یک قدم به عقب ، هیجان زدگی و ... همه در این بازار نو رسیده قابل درک است و حتمن با گذشت زمان و بالا رفتن تجربه عمومی ، اشکالات موجود که گاه نقدهای تندی هم بدان می شود کمتر خواهد شد.

اما ضروری ترین نیاز امروز توجه به زیر ساخت های بازار هنر است، شاید تا این زیر ساخت ها تامین نشود آن اتفاقی که همه برای هنر ایران آرزو دارند محقق نشود. یکی از مهم ترین سرفصل های این موضوع : تداوم حضور بین المللی آثار ایرانی است. چنین موقعیتی نیازمند یک بازاریابی هوشمند مستمر فعالانه است.

آگاهان به بازار هنر به خاطر دارند با حضور حراج خانه های کریستیز، ساتبیز و بونامز در منطقه خاورمیانه و بالا رفتن قیمت آثار هنرمندان ایران ، ناگهان بازار داخلی تکان خورد و هنوز هم بسیاری از مجموعه داران و کلکسیونرها با توجه به چنین اقبال بین المللی در این بازار حضور پررنگ دارند . اما به نظر می رسد در عمل هیچ تلاش سازمان دهی شده ای در حفظ و توسعه این موقعیت از سوی ایران انجام نمی شود.

عرفان عبداله زاده

به نظر بسیاری از صاحب نظران حلقه مفقوده جدی پیشروی توسعه بازار هنر ایران، بازاریابی علمی، خلاق و بانگیزه است؛ گالری ها ،دیلرها و حتی حراجی ها در امر فرایند خریدار سازی تلاشی نمی کنند و از اساس هر کس به حیات خلوت خود قانع است و دایره کوچکی شکل گرفته که هیچ تناسبی با شمار هنرمندان ندارد.

در خصوص بازار ۸۰ میلیونی ایران هیچ هدف گذاری دیده نمی شود و تمرکز گالری ها در تهران است و جز چند کلان شهر ، خیلی از شهرهای به نام ایران فاقد گالری به معنای امروزی هستند. از این روست که بازار تجسمی تهران بیس محض شده است. پس عجیب نیست اگر همچنان قیمت آثاری بسیاری از نخبگان هنر کشورمان پایین است و غیر از چندین مستر، نرخ آثار جمعیت بزرگی از هنرمندان پایین است.

در فقدان چنین بازاریابی در داخل ، پیداست که کسی نقشه راهی در منطقه و فراتر از آن ندارد و افت ارزش ریال هم سبب شده معدود تلاش های نمایشگاهی بخش خصوصی در آن سوی مرزها به حداقل ترین عدد چند سال اخیر نزول کند.

این در حالی ست که دنیا بر بال شبکه های مجازی در گوشی موبایل من و شماست و بازاریابی خلاق می گوید از همین فرصت می توان بال پرواز ساخت.

تئوریسین های هنر معتقدند عنصر نخست بازاریابی هنری، رسانه و تولید محتوای رسانه ای هدفمند است، کافی ست در گوگل سرچ کنیم و ببینیم از هنرمندان و هنر ایران در روز چه میزان تولید محتوای فارسی و انگلیسی خلق می شود. پاسخش را همه می دانیم بسیار فقیریم !

عرفان عبدالله زاده بازار هنر عرفان عبداله زاده خرید و فروش آثار هنری
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین