کد خبر: 71560 A

حسین هاشم پور Hossein Hashempoor | بنیاد هنر شارجه Sharjah Art Foundation

گاوین جانتس Gavin Jantjes، آزادی،شارجه Sharjah/ یادداشتی از حسین هاشم پور

گاوین جانتس Gavin Jantjes، آزادی،شارجه Sharjah/ یادداشتی از حسین هاشم پور

وقتی آزاده جعفریان از گاوین جانتس خواست خودش انتخاب کند جلوی کدام اثرش عکس بگیرد، تصور می کردم در گالری شماره چهار بنیاد هنر شارجه، ما را جلوی یک اثر خاص آفریقایی اش می برد که لبریز از فیگور و استعاره های فرهنگی سیاسی درباره آفریقایی هاست و دنیا او را با چنین آثاری می شناسد و حتی به حراجی هایی مانند ساتبیز هم راه یافته است؛ اما گاوین دست مان را گرفت و گفت کامان! و ما را برد به گالری شماره پنج ...

ایران آرت : حسین هاشم پور : وقتی آزاده جعفریان از گاوین جانتس Gavin Jantjes خواست خودش انتخاب کند جلوی کدام اثرش عکس بگیرد، ثصور می کردم در گالری شماره چهار بنیاد هنر شارجه Sharjah Art Foundation ، ما را جلوی یک اثر خاص آفریقایی اش می برد که لبریز از فیگور و استعاره های فرهنگی سیاسی درباره آفریقایی هاست و دنیا او را با چنین آثاری می شناسد و حتی به حراجی هایی مانند ساتبیز هم راه یافته است؛ ؛ اما گاوین دست مان را گرفت و گفت کامان !

و ما را برد به گالری شماره پنج که فضای فوق العاده متفاوت، پر نور و انتزاعی داشت !

گاوین ما را برد مقابل تابلوی بسیار عریضی که در عکس می بینید مقابلش نشسته است و مانند لباسش رنگ بنفش آن جلوه گری می کند.

گاوین جانتس Gavin Jantjes  بنیاد هنر شارجهSharjah Art Foundation

گفت که این نقاشی ها را با عشق بسیار در مدت اقامتش در شارجه خلق کرده است و نسلی نوین از آثارش است؛ اتمسفر خاص شارجه با آن دریای آرام و مردمان مهربان ، صدف و مروارید ها و کوچه های کاهگلی رنگ اصیل به نقاشی های گاوین همیشه در جستجوی آزادی، شاعرانگی و رهایی بخشیده بود. 

او درست می گفت روحی در این تابلوها جریان داشت که کافی بود مقابل شان بنشینی و چشم ببندی و گوش دهی حتمن صدای آب را می شنیدی.

اما من مدهوش اثر دیگری از او بودم یک نقاشی دیواری میخکوب کننده در گالری شماره 6.

نقاشی دیواری ۴۰ ساله که محل تولدش بریکستون در جنوب لندن بود و الان و این روزها در شارجه در کوچه های زیبای المریجه Al Mureijah می توانید ساعت ها مقابلش بایستید و داستان ببینید؛ داستان یک مبارزه برای آزادی.

گاوین جانتس Gavin Jantjes  بنیاد هنر شارجهSharjah Art Foundation

این نقاشی دیواری 7500 سانتی متری نخستین بار سال 1985 با عنوان "رویا، شایعه و آواز شاعر" The Dream, The Rumour and The Poet's Song خلق شد؛ اثری داستان گو و جذاب که بیننده باید آهسته جلوی آن قدم بزند تا مانند فریم های یک فیلم صحنه های آن را ببیند؛ نقاشی که راوی دردها و رنج های سیاه پوستان عزیزی ست که به جرم رنگ تن سال ها ظلم و استثمار دیدند.

در سراسر این نقاشی پنج عکس هم بازنمایی شده که مستندات تصویری نسخه اصلی این نقاشی را ارائه می کند.

گاوین جانتس Gavin Jantjes  بنیاد هنر شارجهSharjah Art Foundation

بنیاد هنر شارجه در کاتالوگ این نمایشگاه مفصل درباره این نقاشی دیواری نوشته است؛ در برشی کوتاه، متنی با چنین مضمونی آمده است: " ... مهاجرت فصل شروع این نقاشی ست... تا یک آتش سوزی ویرانگر که یادآور کشتار غم انگیز نیو صلیب در سال 1981 است که جان 13 جوان آفریقایی-بریتانیایی را گرفت...

اگرچه در اواسط دهه 1990 بدون اجازه هنرمند این نقاشی دیواری نابود شد، اما تاریخچه این اثر هنوز به نقشی که هنر عمومی در پرورش هویت مشترک ایفا می کند گواهی می دهد ..."

نمایشگاه گاوین جانتس: آزاد بودن! To Be Free که مروری بر بیش از نیم قرن آثار او 1970–2023 است با همکاری مؤسسه آفریقا (GSU) The Africa Institute شارجه و توسط صلاح ام.حسن مدیر مؤسسه مزبور برگزار شده است.

این نمایشگاه در سه گالری، سه تم و فضای متفاوت را پیش روی مخاطب قرار می دهد که جهان فکری هنرمند را از جنبه های مختلف قابل مطالعه می کند؛ در طبقه فوقانی گالری شماره چهار آرشیوی هیجان انگیز از کتاب و فیلم و رزومه جناب گاوین در دسترس است که شناخت درونی تر این هنرمند با رویکرد تعهد اجتماعی را ممکن می سازد.

حسین هاشم پور گاوین جانتس Gavin Jantjes  بنیاد هنر شارجهSharjah Art Foundation

این نمایش تا 10 مارس 2024 در گالری 4، 5 و 6 در بنیاد هنر شارجه در Al Mureijah Art Spaces قابل مشاهده است.

حسین هاشم پور حسین عبدالهاشم پور گاوین جانتس Gavin Jantjes بنیاد هنر شارجه Sharjah Art Foundation موسسه آفریقا شارجه (GSU) The Africa Institute مؤسسه آفریقا (GSU) The Africa Institute شارجه
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین