کد خبر: 71705 A

حسین هاشم پور Hossein Hashempoor | بنیاد هنری برجیل Barjeel Art Foundation

خاورمیانه نمی خواهد پمپ بنزین باشد/ روایت حسین هاشم پور از اثر احمد ماتر در گنجینه بنیاد برجیل

خاورمیانه نمی خواهد پمپ بنزین باشد/ روایت حسین هاشم پور از اثر احمد ماتر در گنجینه بنیاد برجیل

خاورمیانه نمی خواهد پمپ بنزین باشد؛ این مستقیم ترین خوانش از اثر جذاب احمد ماتر، هنرمند پیشرو عربستانی ست اما این همه داستان نیست.

ایران آرت : حسین هاشم پور : این روزها گالری اصلی فاندری اعمار Foundry by EMAAR گزیده ای از گنجینه بنیاد هنری برجیل Barjeel Art Foundation متعلق به سلطان سعود القاسمی Sultan Sooud Al Qassemi را به تماشا دارد که برگ هایی زرین از هنر عرب را نگهداری می کند.

اثر احمد ماتر Ahmed Mater با عنوان جعبه نور تکامل انسان Custom-made LED light-box که در سال 2010 خلق شده بیش از دیگر آثار این نمایش زیبا توجهم را جلب کرد.

احمد ماتر Ahmed Mater

احتمالا بیننده هایی این اثر را از راست به چپ دیده اند آن سویه که پمپ بنزین شمایلی انسانی پیدا می کند و به سلامت انسان و محیط زیست شلیک می کند؛ اما برخی هم از چپ به راست این کار را دیده اند انسان هایی که به سر و جان خود شلیک می کنند حتمن می توانند به پمپ بنزین هایی بدل شوند که حیات و زندگی همگان را به مخاطره و خطر اندازند.

احمد ماتر Ahmed Mater

احمد ماتر در سایت شخصی اش درباره این اثر متنی منتشر کرده که در بخشی از آن آمده است:" یک پمپ بنزین شبیه‌سازی شده قبل از اینکه دوباره شکل بگیرد، به یک اشعه ایکس انسانی، یک تفنگ به سرش جهش می‌یابد. برخلاف پیشرفت تکامل، این شکل پیشگویی بدون مهلت در چرخه ای بی امان و ویرانگر گرفتار می شود. در اینجا یک هشدار مختصر و فوری در برابر اتکای بیش از حد به نفت، اعتیاد مخربی ست ... "

نکته هیجان انگیز این است که حضور هنرمندانی مانند احمد ماتر در خاورمیانه که هشدارهای محیط زیستی می دهند و از نقد سیاست هایی که نفس کشیدن جانداران را سخت می کنند ابایی ندارند هر روز بیشتر و بیشتر می شود.

احمد ماتر Ahmed Mater

نمونه دیگر اثر کمیسیون Alserkal Advisory اثر مکان فراموش شده A Forgotten Place کار دیگر هنرمند شناخته شده عربستانی، مهند شونو Muhannad Shono که به کیوریتوری Tairone Bastien در ورودی السرکال اونیو دبی Alserkal Avenue به نمایش است.

و البته انبوه رویدادها که دبی کالچر Dubai Culture با موضوع محیط زیست و پایداری برگزار می کند.

و صد البته حضور گالری ها، بنیادها و مجموعه داران نو اندیشی که این معنا را سفارش می دهند و حمایت می کنند.

خوشبختانه اجلاس COP دبی نشان داد سیاستگذاران منطقه و دنیا هم خواهان نگاه نوین در این مهم هستند.

حسین هاشم پور Hossein Hashempoor

امید این است موهبت بازگشت به طبیعت و زندگی سلامت و پایدار روندی پرشتاب یابد و روزگاری اثر جعبه نور تکامل انسان احمد ماتر راست به چپ یا چپ به راست به خاطره ای دور و درس آموز بدل شود.

حسین هاشم پور حسین هاشم پور Hossein Hashempoor
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین