کد خبر: 71804 A

حسین هاشم پور

حسین هاشم پور :ضروری ترین نیاز هنر و هنرمند خاورمیانه تولید محتوا ست

حسین هاشم پور :ضروری ترین نیاز هنر و هنرمند خاورمیانه تولید محتوا ست

زیر ساخت پیشرفت و توسعه هنر در خاورمیانه تولید محتوا و انتشار متن های مستمر درباره نهادهای هنری، هنرمندان و آثار هنری خاورمیانه است.

ایران آرت: حسین هاشم پور: خوشبختانه هنر خاورمیانه در زمینه توسعه سخت افزارها، پیشرفت های خیره کننده ای دارد؛ در دهه اخیر سرعت برخی کشورها مانند امارات و عربستان در ساخت موزه ها، خیابان و شهرک های هنری و گالری های هنری چنان شگفت انگیز است که با این روند و همین شتاب ادامه یابد به زودی با تراز استانداردهای جهانی برابری خواهند کرد؛ از منظر آرت فر، اکسپو و خلق رویدادهای هنری نیز چنین تلاشی قابل مشاهده است اما این سیمای پرهیجان برای جلو رفتن یک حلقه مفقوده جدی دارد : تولید محتوا !

در دنیای معاصر ، هنر و هنرمندانی بالا نشین هستند که درباره آنها کلمه و متن بیشتری تولید شده باشد.

کافی ست در ذهن تان یک بررسی سرانگشتی کنید خواهید دید عمده تولید محتواها در تمامی سالیان گذشته منحصر به چهره هایی از هنر آمریکا و اروپا ست که اتفاقن در مارکت هنر بالا نشین هم هستند و حجم این دست تولید محتوا چنان زیاد است که هنرمندان سایر اقصی دنیا اصلن دیده نمی شوند.

بدون تعارف ، هنر خاورمیانه از هنر کلاسیک تا هنر معاصر، از هنرمند تا آثار هنری و حتی چهره های هنری همگی از نظر تولید متن با یک عقب ماندگی تاریخی روبرو هستند که تا این خلا بزرگ پر نشود آن اتفاق بزرگ رخ نخواهد داد.

البته در سال های اخیر انتشار کتاب ها و کاتالوگ های فاخر هنری در دستور کار برخی نهادهای مهم خاورمیانه قرار گرفته است اما روشن است ریتم و میزان آفرینش این گونه متون نه پاسخگوی نیاز روز است و نه پاسخگوی عصر معاصر.

به نظر می رسد برای تحول اساسی در این مهم باید به روز عمل کرد و در روزگار معاصر به "کتاب معاصر" پناه برد : تولید محتواهای اقناعی، هدفمند و مستمر بر بستر اینترنت با سئو SEO و گوگل سرچ بالا معنای کتاب معاصر است.

اهمیت کتاب بر کسی پوشیده نیست اما تجربه ثابت کرده کتاب ها در قفسه های کتابخانه ها خاک می خورند و هنر خاورمیانه اما امروز به کتاب های معاصری نیاز دارد که در هر جای دنیا ورق خورد و با یک سرچ ساده در دسترس همگان باشد.

در استراتژی نوین توسعه هنر باید از هنرمند و نوع نگاه او دهها و دهها متن در دسترس باشد و برای هر اثر هنری در خور، دستکم چند صد تا چند هزار کلمه تحلیل نوشتاری منتشر شود و ... 

همین رفتار را موزه ها، نهادها ، گالری ها، مدیران هنری، مجموعه داران هنری، آرت دیلرها درباره خود و در خصوص جامعه هنری که با آن ارتباط دارند باید پیشه کنند و اگر این کنش تولید محتوا با عزمی جدی در سراسر منطقه فراگیر شود خواهیم دید هنر خاورمیانه چقدر زود چهره ای نوین و پرنفوذ از خویش بروز می دهد.

حسین هاشم پور

حسین هاشم پور در کوچه های المریجه در بنیاد هنر شارجه Sharjah Art Foundation

 

چنین اقدام فرهنگی، زیر ساخت نوسازی هنر خاورمیانه است. توسعه تولید محتوا در صنعت هنر خاورمیانه یک چالش بزرگ است که نیازمند توجه و سرمایه‌گذاری جدی از سوی نهادها و جامعه هنری است. با اتخاذ راهکارها و ایجاد بسترهای مناسب، می‌توان به توسعه و پیشرفت هنر و هنرمندان در این منطقه کمک و جایگاه مطلوبی در صنعت هنر جهانی برای خاورمیانه خلق کرد.

حسین هاشم پور حسین هاشم پور Hossein Hashempoor
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین