کد خبر: 72115 A

علی شیرازی

علی شیرازی و حروف کنش گرای دکوراتیو

علی شیرازی و حروف کنش گرای دکوراتیو

ترکیب بندی خلافانه نقاشی خط آبی سیاه علی شیرازی بیش از هر چیزی توجه مخاطب را به خود جلب می کند؛ همین مولفه سبب می شود مخاطب در همان نگاه نخست شیفته اثر شود و چشم از آن برندارد.

ایران آرت: ابن اثر مربع نقاشی خط علی شیرازی در ابعاد ۱۵۰ در ۱۵۰ سانتی متر با تکنیک اکریلیک روی بوم در همان نگاه نخست مخاطب را به خود جلب می کند.

اثر درست در میانه بوم با اندام های بزرگ حروف که به صورت عمودی چون آسمان خراشی قد برافراشته اند به دو بخش به هم پیوسته تقسیم شده است و در بخش پایینی حروف پر شور و رونده ای در قالب سیاه مشق دلنشینی جریان دارند که تنوع اندازه این حروف این حرکت درونی را بیشتر القا می کند.

نقاشی خط علی شیرازی

استادی علی شیرازی در خوشنویسی کلاسیک سبب شده حروف در نقاشی خط چون موم در دستانش تغییر شکل دهند و او با خلق ترکیب های تصویری متفاوت یک اثر نقاشی محض ارائه کند که بیننده بدون دانش درباره هویت های خوشنویسانه کار، بنا به تجربه زیسته خود با آن همذات پنداری و همراهی کند.

از همین روست که هنگام نمایش این اثر در یک نمایشگاه، مخاطبی می گفت این کار را یک آب نما می بیند که از دل آب های در حال جوشش در کف، فواره آبی بلند به آسمان پرتاب شده و دیگری می گفت مرا یاد این بیت می اندازد که ما زبالاییم و بالا می رویم.

ممکن است فتح سیاهی و تاریکی به دست حروف زیبای دلفریب خوش رنگ ، معنای دیگری باشد که با تماشای اثر به ذهن متبادر شود که این خود ممکن است یکی از کانسپت هایی باشد که علی شیرازی سالیان درازی ست بدان اشارت دارد؛ از این روست که سیاه یک جور سیاه مینیمال و پر رنگ را سال هاست به بستر اکثر آثارش بدل کرده است و در زمره پالت رنگی او شناخته می شود.

البته انتخاب فضای خالی دو طرف بالایی اثر توسط هنرمند ، به بیانگرا تر شدن این سیاه کمک شایان توجهی کرده است.

حروف های نظاره گر شیرازی در این اثر هم رخ نموده اند؛ مانند  "هـ" ، "ص" و حتی "ع" خود را از جمعیت رقصان سیاه مشق جدا کرده و گویی به عنوان شخصیت مستقل به بیرون سرک کشیده اند که هم به کمپوزسیون و هم تأویل پذیرتر شدن اثر کمک کرده اند.

اثار متعددی از استاد علی شیرازی در گنجینه های فاخر خاورمیانه و آسیا نگهداری می شود از جمله: موزه هنرهای اسلامی مالزی ،  کلکسیون محمد المر در امارات، مرکز فرهنگی سلطان العویس دبی، مجموعه حسن بن علی آل ثانی قطر، موزه هنر شارجه ، موزه دوحه، مجموعه انور قرقاش دبی، کلکسیون جمعه الماجد دبی ... گنجینه موزه بانک پاسارگاد، موزه قرآن،موزه امام علی و ...

علی شیرازی

نقاشی خط های علی شیرازی مانند خوشنویسی های کلاسیک او در بازار هنر خاورمیانه با اقبال شایان توجه روبروست و غیر از رکورد 60 هزاری دلاری در کریستیز 2012 و همین فروش اخیر در نوزدهمین حراج تهران به قیمت یک میلیارد و 870 میلیون تومان (33400 دلار)، فروش های موفق جالب توجهی در بونامز لندن و دیگر حراجی ها داشت که در سایت های معتبری مانند Art Price می توان نمونه هایی از أن را دید:

https://images.app.goo.gl/KfPodCaRJG7eBnGg9

علی شیرازی قیمت آثار علی شیرازی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین